Filter op nieuwe reacties / van wie / periode / zoekwoorden

 

Door   Machosofty, 1 augustus 2021, 13:07

Maak favoriet 

foto Machosofty

Onderzoek persoonskenmerken mensen die zich wel of niet aan coronamaatregelen willen houden

De uitkomst van een peer-reviewed onderzoek naar de persoonskenmerken binnen groepen mensen die zich wel en die zich niet aan de coronamaatregelen willen houden. Het verbaast mij eerlijk gezegd niet. Het gehele onderzoek is te vinden via https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0255268

Hierbij voor het gemak de overall conclusions.

"The non-compliant group expressed Lees verder

De uitkomst van een peer-reviewed onderzoek naar de persoonskenmerken binnen groepen mensen die zich wel en die zich niet aan de coronamaatregelen willen houden. Het verbaast mij eerlijk gezegd niet. Het gehele onderzoek is te vinden via https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0255268

Hierbij voor het gemak de overall conclusions.

"The non-compliant group expressed greater agreement with statements that protective measures are costly and inconvenient than the compliant group, and were less worried about COVID-19 than the compliant group. Further, the non-compliant group was less agreeable, more extraverted, lower on intellect / openness, and more likely to cope with COVID-19 through denial, substance use, and behavioural disengagement. They also checked the news and official sources for COVID-19 information less frequently, were less likely to verify the accuracy of information, and reported less trust in information sources and the government. The non-compliant group scored higher on reactance—indicating they are more motivated to fight for their individual freedom; perceived their culture as looser—indicating perceptions that individual freedom is of high value; and scored higher on amorality—indicating greater self-interest and disregard for social obligations than the compliant group. Alarmingly, the non-compliant group were more likely than the compliant group to leave their home in the following week to meet friends / family, for religious reasons, because they are bored, and to exercise their right to freedom. These differences highlight a number of important characteristics of non-compliers which could be targeted to improve compliance. For instance, the compliant group used more adaptive coping strategies including distraction, active coping, and planning. Public education and the promotion of adaptive coping strategies may thus help to enhance compliance with protective measures. Further, these findings highlight the importance of regulating and monitoring misinformation as non-compliers appear not to use official sources for COVID-19 information, nor do they tend to verify the legitimacy of information. Hence, disseminating official information through a variety of casual sources might reach a larger audience; however, education is needed about how to evaluate the credibility information. Lastly, framing public health messages to appeal to self-interests may also be more effective in promoting positive behaviour change amongst non-compliant people than appealing to social obligations and the need to protect others. "

557 keer bekeken

Door   Machosofty, 10 juli 2021, 14:41

Maak favoriet 

foto Machosofty

Morele intuïtie en moreel redeneren

Ik ben nu 73 pagina’s onderweg in het boek Het rechtvaardigheidsgevoel (Waarom we niet allemaal hetzelfde denken over politiek en moraal) van Jonathan Haidt. Verhelderend maar ook best ingewikkeld hoor. Haidt verdeelt de menselijke geest qua functionaliteit in tweeën; automatische processen en gecontroleerde processen. De automatische processen noemt hij voor Lees verder

Ik ben nu 73 pagina’s onderweg in het boek Het rechtvaardigheidsgevoel (Waarom we niet allemaal hetzelfde denken over politiek en moraal) van Jonathan Haidt. Verhelderend maar ook best ingewikkeld hoor. Haidt verdeelt de menselijke geest qua functionaliteit in tweeën; automatische processen en gecontroleerde processen. De automatische processen noemt hij voor het gemak olifant en de gecontroleerde processen de berijder. Aan de hand van psychologische experimenten laat hij zien dat onze morele besluitvorming bijna geheel tot stand komt vanuit onze morele intuïtie en onze morele emoties. Vanuit de olifant dus. De berijder (het redeneervermogen) evolueerde om de olifant te dienen, en dient vooral om een moreel gevoel of een morele keuze ACHTERAF te rechtvaardigen / onderbouwen met redeneringen. Het moreel redeneren staat ons voornamelijk ten dienste bij sociale interacties. Haidt: “Moreel redeneren maakt deel uit van onze levenslange strijd om vrienden te maken en mensen te beïnvloeden. Je begrijpt morele redenering verkeerd als je het beschouwt als iets dat mensen doen om de waarheid te achterhalen. ” Uit psychologische experimenten blijkt ook dat als een persoon geen argumenten meer heeft in een discussie hij toch en misschien juist wel zal blijven vasthouden aan het morele oordeel vanuit de olifant. “Dus als je iemand van gedachten wil laten veranderen over een morele of politieke kwestie, praat dan eerst met de olifant. Als je mensen vraagt om iets te geloven dat tegen hun intuïtie ingaat, zullen ze altijd hun uiterste best doen om een ontsnappingsroute te vinden – een reden om te twijfelen aan je argumentatie of conclusie. En ze zullen daar bijna altijd in slagen. ”
Tja we kennen allemaal wel het weerwoord: “Ja maar, mijn intuïtie…”
Benieuwd wat Haidt in de resterende 350 pagina’s nog aan inzichten gaat aanreiken die het mij gemakkelijker maken om andersdenkenden en mijzelf beter te begrijpen wanneer we erg standvastig zijn.

383 keer bekeken


Gelijkgestemde netsamen partners

Banner van Seksuele Bevrijding
Door   Machosofty, 18 juni 2021, 12:55

Maak favoriet 

foto Machosofty

Het rechtvaardigheidsgevoel, waarom we niet allemaal hetzelfde denken over politiek en moraal

‘Mensen verbinden zich aan (politieke) groepen die morele verhalen delen. Zodra we een bepaald verhaal aanvaarden, worden we blind voor andere morele werelden. ’ Deze aanhaling komt uit het voorwoord van het boek ‘Het rechtvaardigheidsgevoel, waarom we niet allemaal hetzelfde denken over politiek en moraal’, van sociaal en cultureel (moreel) Lees verder

‘Mensen verbinden zich aan (politieke) groepen die morele verhalen delen. Zodra we een bepaald verhaal aanvaarden, worden we blind voor andere morele werelden. ’ Deze aanhaling komt uit het voorwoord van het boek ‘Het rechtvaardigheidsgevoel, waarom we niet allemaal hetzelfde denken over politiek en moraal’, van sociaal en cultureel (moreel) psycholoog Jonathan Haidt. Jaren geleden las ik reeds zijn boek De gelukshypothese, dat een grote indruk op me maakte. In het boek Het rechtsvaardigheidsgevoel ben ik nog maar net begonnen.

Ik krijg echter meteen het gevoel dat dit een boek is dat van grote waarde kan zijn voor de periode waar de mensheid nu doorheen gaat. Immers de tegenstellingen tussen groepen zijn groot. Er bestaat veel polarisatie. En op de sociale media worden de discussies steeds feller. De ene ‘waarheid’ wordt tegenover de andere ‘waarheid’ geplaatst en te vuur en te zwaard verdedigd. En als je eenmaal in dat spel zit is het bijna een natuurlijk proces dat je steeds fanatieker wordt. Weerstand x weerstand is heel veel weerstand. Tot op zekere hoogte is polarisatie ook nuttig. Het moet echter niet (verbaal of fysiek) gewelddadig escaleren. Haidt duidt dat als volgt: ‘Toen ik een tiener was , verlangde ik naar wereldvrede, maar nu verlang ik naar een wereld waarin concurrerende ideologieën elkaar in balans houden, waarin systemen waarin we verantwoording afleggen ons ervan weerhouden dat we wegkomen met dingen die niet door de beugel kunnen, en waarin steeds minder mensen geloven dat rechtvaardige doelen gewelddadige middelen heiligen. Niet echt een romantische wens, maar wel een die we misschien zouden kunnen verwezenlijken. ’

Hoe Haidt daaraan hoopt bij te dragen blijkt uit de quote van Spinoza waar het boek mee begint: ‘Ik streefde ernaar om niet te lachen om het menselijk handelen, om er niet om te huilen, om de mensen niet te haten, maar om ze te begrijpen’.
De schrijver geeft aan voor zijn onderzoek te hebben geput de neurowetenschappen, de genetica, de sociale psychologie en evolutionair modelleren.

Ik ben benieuwd wat ik allemaal voor mooie verhelderende gedachten in het boek ga aantreffen. Als ik heel enthousiast wordt over iets zal ik het hier wel delen. De kans dat dat gebeurt is groot. Haidt is een grootheid. Getuige ook het gegeven dat hij door Foreign Policy magazine is betiteld als één van de ""top global thinkers"" en door Prospect magazine als één van de ""top world thinkers"".

285 keer bekeken